STOP! ⟩ Vale inimene võib viia terve firma pankrotti. Kuidas?

Ketlin Kasak.

FOTO: Riina Vaikmaa

Äsja ilmunud raamat «Kuidas värvata ja hoida parimaid inimesi?» räägib värbamise ja personalitöö parimatest lahendustest. «Raamat räägib kõigest sellest, mida on õpetanud mulle rohkem kui 7000 isiklikult läbi viidud töövestlust ning 250 erinevat värvatud ametikohta,» ütleb värbamisekspert Ketlin Kasak. Loe raamatust katkendit, kus on juttu valede inimeste värbamisest ja sellega seonduvatest riskidest.

Tõsiasi, et vaid üks inimene võib terve firma pankrotti ajada, kõlab tõenäoliselt iga juhi jaoks hirmutavalt. Paraku on see tõsi saan seda oma klientide kogemuste põhjal väita. Jagan nõuandeid ja näiteid, et saaksid seesuguse olukorra tekkimist vältida.

Viise, kuidas ühe inimese käitumine või strateegiliselt vale juhtimine võib osutuda saatuslikuks terve ettevõtte jaoks, on mitu. Oma enam kui 10-aastase kogemuse põhjal saan tuua nii mõnegi näite.

Ketlin Kasak «Kuidas värvata ja hoida parimaid inimesi?»

FOTO: Raamat

Kõik hakkab pihta värbamisest. Värbamisprotsessis on oluline aru saada, millised on potentsiaalse töötaja väärtused, motiivid ja mõtted, miks ta tahab ettevõttesse tööle tulla. Fassaadi taha vaatamine ja ilusa jutu tegelikest eesmärkidest arusaamine pole just kõige lihtsam ülesanne. Ohumärgiks on aga just need inimesed, kes on ebakindlad, mõjutatavad ja tahavad hirmsasti kõikidele meeldida.

Viis nr 1: ajale jalgu jäämine ja vastutöö tegemine

Mul on tuua näide ühest tootmise planeerijast, kes tundis end digitaalsetele uuendustele üle minnes väga ebakindlalt. Palk oli aga hea ja töötatud aastaid omajagu, mistõttu oli ta tugevas mugavustsoonis, tundis hästi kolleege ning omas meeskonnas teatavat mõjuvõimu. Ta hakkas kunstlikult oma vigu ja muresid varjama, tekitades sellega palju segadust, vastuolusid ja probleeme.

Kui juhid nõuavad kasumit ja uute teadmiste kasutamist, aga inimesel on probleem, mida ta ei julge jagada, siis võidakse hakata infot moonutatult edastama. See omakorda tekitab palju probleeme, alates suhtlemisest ja lõpetades tootmise ning finantsidega.

Sealse firma juht ei saanud aru, kellest probleemid algavad. Ta kaotas mitu head töötajat, kes ei suutnud tekkinud segaduse ja pingega toime tulla. Võtmeinimeste lahkumine viib firma kiirelt kriisi, ohustades kogu tegevust.

Viis nr 2: alustava ettevõtte ülevõtmine

Väikese või alustava ettevõtte puhul on eriti suur risk, et partner või võtmetöötaja talletab kogu know-how, kogemused ning kliendid ja astub siis ettevõttest nende kasulike väärtustega välja. Olen mitu korda näinud, kuidas sõbraga firmat alustades kaob see «sõber» ühel hetkel kogu teadmistepagasiga ning alustav ettevõte ongi põhjas.

Kui tegu pole sõbraga, vaid ettevõtte arendamiseks ning laienemiseks tööle võetud inimesega, võib juhtuda sama asi. Väikeses ettevõttes liigub info palju läbipaistvamalt ja kui teisel on kurjad kavatsused, võib vale inimese töölevõtmine saada kiirelt saatuslikuks. Selle vältimiseks soovitan ma kolleegide ja partneriga jagada arusaama, kui suur roll on kliendisuhetel, lobitööl ja kogemuste hankimisel. See annab neile mõista, et firma ülevõtmine pole nii kerge ja vajab aastatepikkust sissetöötamist.

Viis nr 3: liigne heasoovlikkus võib viia hävinguni

Nagu juba ennist mainisin, võivad inimesed, kes tahavad kõikidele meele järele olla, osutuda ettevõtte elujõulisusele ohtlikuks. Räägin Sulle loo ühest tõestisündinud juhtumist. Me ei tea kunagi, kes meie ümber on ja mis eesmärkidega nad küsimusi esitavad. Nii hakkas üks «sõber» teiselt tasapisi uurima, millega too töö juures tegeleb ja süüvis samm-sammult aina sügavamale. Soovides olla hea sõber, vastas inimene kõikidele küsimustele, eirates allkirjastatud konfidentsiaalsuslepinguid. Ühel hetkel saigi too «sõber» teada firma saladusi, mida poleks tohtinud avaldada. Inimene, kes neid jagas, ei teadnud, et sõber oli seotud sama valdkonna konkureeriva ettevõttega ning kandis kogu saadud info konkurendile ette.

Kõige karmimad ongi need näited, kus kogu firma tegevus põhineb saladusel. Kui avalikkuse eest varjatud info lekib ning jõuab konkurendini, on piltlikult öeldes ots peal. Sellised juhtumid võivad tunduda hollywoodilikud, aga kahjuks on need liigagi levinud ja igapäevased ka siinsamas Eestis.

Viis nr 4: kogu info on ühe inimese käes

Ka selline lihtne ametikoht nagu tehnik võib olla kogu ettevõtte käekäigu osas määrav, kui tööde sisu, info ja protsessid pole dokumenteeritud. Mul on rääkida lugu, mil tehnik õpetati firmas väga põhjalikult välja. Ta töötas ettevõttes päris pikalt ja kuna oli hakkaja meesterahvas, siis ta muudkui õppis juurde. Ühel hetkel oli ta firmas inimene, kes teadis kõigest kõige rohkem. Murekoht oli aga see, et kõik need teadmised olid ainult tema peas. Konkurent tellis ühel hetkel sihtotsingu, kuhu tema sobis ideaalselt. Tehnikut meelitati nii kaua, kuni ta läkski konkurendi juurde üle. Kuna tema teadmisi, tööprotsesse ja tööks vajalikku infot polnud kuidagi dokumenteeritud, tuli tunnistada, et lahkus ettevõtte süda. Ei läinud palju aega mööda, kui firma läkski pankrotti.

Selleks, et sarnased ebameeldivad ja traagilised juhtumid ei leiaks aset Sinu firmas, tuleb inimesi palgata aeglaselt, neid värbamisprotsessi jooksul tundma õppida ja töötamise ajal nendega aktiivselt suhelda. Juht peab hoolima oma inimestest ja teadma, mis ettevõttes toimub. Kui sekkuda õigel ajal, näha inimest kui tervikut ning austada nii olemasolevaid kui ka töölt lahkuvaid inimesi, võib palju häda ära hoida.